Totaal aantal pageviews

maandag 17 juni 2013

veel te vertellen

Hallo allemaal !

De laatste weken zoveel leuke dingen gebeurd, dat dit wel eens een lang blogbericht zou kunnen worden! Ik zal beginnen bij het begin!
* NAAR TELA MET AFS *
Op vrijdag 7 juni vertrok ik met de bus naar San Pedro, waar een bus (wat een busJE bleek te zijn) van AFS me zou opwachten.. Ik hoopte dus in San Pedro Lotte en Alexis terug te zien, maar jammer genoeg, toen ik ongeveer halfweg was, belde Lotte me om te zeggen dat zij en Alexis met een ander AFSbusje naar Tela zouden riezen! Ik zag er echt tegenop om enkel met de Italianen die in San Pedro wonen in het busje te zitten, maar ik had geluk! De AFS'ers van het vrijwilligersprogramma gingen ook mee naar Tela en dus heb ik heel de rit met Lisa, een Vlaams meisje gebabbeld! Zij heeft toerisme gestudeerd en dankzij haar heb ik besloten om toerisme te gaan studeren, het was zo een opluchting om eindelijk te weten wat ik wil studeren! De rest van het weekend was vooral gezellig samenzijn met AFSvrienden en omdat AFS Honduras dit jaar 50 jaar bestaat kregen we op zaterdag een lekker stukje taart! Jammer genoeg was het al snel zondag en keerde ik terug naar Santa Rosa..
Ik- Lotte- Alexis in het park in Tela

La playa !

taart voor 50 jaar AFS














* Dia Del Estudiante *
De maandag na mijn AFSweekend werkten we op de school de hele dag aan de decoratie van de dag van de leerling. Dinsdagochtend kwam Tulio niet opdagen om mij gitaarles te geven, maar gelukkig had ik afgesproken met Leo en Mini om nieuwe kleren te gaan kopen,(want vandaag moeten we niet in uniform naar school!) Mijn 1e keer shoppen in Honduras en het was plezant! We kleedden ons om in het appartement van leo en daarna vertrokken we naar school! Niemand had vandaag les en al snel begon de ‘talentenjacht’ met verschillende optredens (dans en zang) en de eerste 3 werden beloond met een trofee! Het was heel plezant om naar te kijken en te supporteren voor mijn klasgenoten, die meedansten (voornamelijk voor de extra punten die ze daarvoor zouden krijgen!) en ze eindigden 4e!



Ik met Profe Roberto, de onderdirecteur van school

Ik-Mini-Leo en Acosta

de decoratie

mijn dansende klasgenoten!
* NAAR LEPAERA MET LEO *
Vrijdagavond na school ging ik mee met Leo naar Lepaera, een dorpje op ongeveer 1,5 uur rijden vanuit Santa Rosa. De eerste keer dat ik bij een Hondurese vriendin blijf slapen! De 1e avond was het heel gezellig en keken we een film, maar al snel was ik moe, dus rond 22u gingen we slapen.  Onze zaterdag begon al om 6u ‘s morgens, want iedereen was wakker. We keken de film van de vorige avond af en daarna kreeg ik een rondleiding door het huis! Zo een leuk dorpje dat Lepaera is! Het is doodnormaal dat er koeien en paarden over de wegen lopen en bijna iedereen leeft van het kopen en verkopen van Koffie. We zetten ons boven op het dak van het huis (dat erg groot is, en volledig open, want in de ‘koffiemaanden’ wordt daar de koffie gedroogd) en begonnen aan de fotoalbum die ik voor mijn Hondurese familie wou maken, als aandenken. Bijna de hele dag hebben we daar aan gewerkt, maar het resultaat is echt mooi! Tussendoor gingen we nog even op familiebezoek  bij de oma, maar dat was vrij saai.. Gelukkig ging de tijd snel voorbij door het tv-kijken.  Ik kreeg een rondleiding van Leo in het koffiebedrijf  van haar papa en ik vond het heel interessant om heel de uitleg te horen hoe koffie gemaakt wordt! Ik had nog niet echt fincas bezocht (koffieplantages), maar het leek wel of heel Lepaera vol staat met fincas! Zondagochtend vertrokken we naar LaCampa om de canopy te doen, wat echt een van de beste ervaringen was van heel mijn AFS jaar! Hier enkele wistjedatjes om het niet te eentonig te houden!
WIST JE DAT
-        -  Ik na de 1e sprong van de canopy, zo op mijn benen stond te trillen dat 1 van de gidsen mij bij de hand nam, zodat ik kon gaan zitten .
-         - Ik van elke sprong een filmpje heb gemaakt, maar enkel in het 1e filmpje heeeeel hard heb geschreeuwd. (en jammer genoeg de camera verkeerd hield, waardoor jullie bij het kijken van het filmpje jullie hoofd moeten draaien)
-          De 6 ‘sprongen’ in totaal 3,5 km kabel waren
-          De eerste 4 sprongen op een hoogte van 300 meter waren
-         Deze canopy de hoogste is van heel Centraal Amerika
-          Ik slechts 12 euro betaalde voor deze unieke ervaring
-          Oskar, het broertje van Leo, al sinds zijn 11e auto rijdt?
-          Leo een geweldig cool huis heeft, waar je op het dak een pleintje hebt, waar we elke avond voetbalden
-          Ze bij Leo haar thuis ACHT (!!!) auto’s hebben
-          Leo in haar huis een ‘hangmatschommel’ heeft, die ik zo mee zou willen nemen naar BelgiĆ«
-          Leo ongelofelijk mooie vlechten kan maken
-          Ik een TOPWEEKEND achter de rug heb
-          Ik jullie over 2,5 weken al terug zie

TOT SNEL
Dikke kus  Jellemieke

1 van de 18 foto's in mijn album

1 vd 18 foto's in mijn zelfgemaakte album

Het eindresultaat!
koffie die nog goed moet groeien!


Leo die niet op de foto wou ;) En het dak, waar we de fotoalbum hebben
gemaakt en elke avond voetbalden!

De hangmatschommel, heerlijk!

Leo die mijn haren heeft ingevlochten!

CANOPY!

Helemaal klaar om te springen!


Foto's trekken in de canopy!

Een auto VOL met fruit en groenten, een mini winkeltje in een auto dus.

Het schattige hondje 'doggie' van Leo!

Leo en ik, op terugweg naar Santa Rosa na een geweldig weekend!

Ik zie jullie graag ! Tot binnenkort




Geen opmerkingen:

Een reactie posten